Gluckauf: geen terugkeer mogelijk

Eerste scène: een man die in zijn barrel met gierende banden de straat inrijdt, zijn jachtgeweer pakt en enkele schoten lost, waarna zijn zoon de straat op rent en in zijn armen vliegt. In enkele beelden laat Remy van Heugten, regisseur van de bioscoopfilm Gluckauf, de sterke band te zien tussen deze vader en zoon. Deze relatie wordt verder uitgediept in deze confronterende film in en over Limburg.

Gluckauf filmposter bij recensieOp een behouden terugkeer

Limburg, de provincie die toeristen trekt met haar heuvelachtige landschappen, haar geweldige wielerwedstrijden, haar bourgondische keuken en haar vriendelijke bevolking, die regio kent ook een zwart en donker verleden. Rond het begin van de 20ste eeuw beleefde de mijnbouw hoogtijdagen en ook in de mijnen in de buurt van Heerlen, waar deze film van Van Heugten zich afspeelt, werd de productie opgeschroefd. De mijnwerkers maakten lange dagen en kregen een mager loon dat nauwelijks genoeg was om hun gezin, die woonde in de arme mijnbouwwijken, te onderhouden. Gluckauf, de titel van de bioscoopfilm,  is een term die gebruikt werd door de mijnwerkers in de streek  om hun kompanen een behouden terugkeer naar de oppervlakte te wensen.

Limburgse onderwereld

Lei, zoon van een mijnwerker, had een moeizame band met zijn pa, die jong stierf. Nu Lei zelf vader is, probeert hij zoveel mogelijk tijd met zijn zoon Jeffrey door te brengen. Maar zijn zoon wordt ouder, opstandiger en gaat steeds meer op zijn nietsnut van een vader lijken. Jeffrey is drugsdealer en komt er bij toeval achter dat zijn vader grote schulden heeft bij de topcrimineel Vester. Hij benadert Vester en geeft aan zijn vaders schulden te willen inlossen door klusjes voor hem op te knappen. Het werk levert hem meer geld op dan hij ooit had kunnen dromen en Jeffrey wordt hebberig. Wanneer Lei erachter komt dat zijn zoon werkt voor Vester, probeert hij Jeffrey tot inzicht te laten komen : “Vergeet niet waar je vandaan komt”. Maar Jeffrey wil er niets van weten en Lei maakt een pijnlijk besluit.

Knap stukje lokaal drama

Waar regisseur Bouli Lanners de rauwe werkelijkheid toont van zijn Wallonië, zo doet Remy van Heugten dat met zijn Limburg. Geboren en getogen in Heerlen weet hij een prachtig lokaal drama neer te zetten over de haat-liefde verhouding tussen vader en zoon gebaseerd op dingen die hij zelf heeft gezien en gehoord. Daarnaast heeft hij ook zeer typisch Limburgse aspecten als de jacht en de gildefeesten een plaats in de film gegeven, evenals de wonderlijke schoonheid van het Limburgs landschap. Dat de film geheel in het dialect uit de streek is opgenomen, geeft alleen maar extra intensiteit aan het verhaal.

Een ware aanbeveling voor iedereen die Limburg, haar geschiedenis en cultuur, eens op een andere manier wil leren kennen. Tip: Zing bij het einde gerust ‘In the ghetto’ van Elvis Presley.

Wereldpremière Limburgse film

Gluckauf ging in première op het Internationaal Film Festival Rotterdam, waar het geselecteerd is voor de Tiger Award. Vanaf 29 januari 2015 draait de film in de Nederlandse bioscopen.